2008-04-13

Välkommen!

Detta är min blogg. Se det som mitt försök att skapa reda i den oreda som råder i mitt ständigt växande arkiv av tankar och ideer som jag har kring inredning, form,design och gör-det-själv-projekt. I stort sett allt som har med hemmet att göra (förutom blommor och matlagning, för där är jag hopplöst bortkollrad, jag har lyckats döda min sista garderobsblomma och till bords serveras som oftast spagetti och köttfärsås eller någonting som ska likna korvstroganoff). Däremot är jag en hejare på att få mitt hem att kännas levande och personligt. Jag bokstavligen tänker inredning tjugofyra timmar om dygnet. Därför startar jag min blogg.

För ett bättre tillfälle finns väl inte. Jag har just gått på ledighet i väntan på mitt första barn (som beräknas anlända någon gång i början på juni) och har således all tid i världen att ägna mig åt mitt favoritintresse. Jag trodde kanske att jag skulle sitta och fördjupa mig i diverse vänta-barn tidningar och ha superkoll på de senaste inläggen på varje vänta-barn-sida på internet. Men icke, jag sitter där jag alltid suttit; i soffan djupt försjunken i tankar om mitt nästa hemmaprojekt. Eller så drömmer jag om det där svindyra överkastet som skulle göra mitt sovrum komplett (och det händer att jag till och med planerar hur jag ska ha färska örter i köksfönstret eller hur jag denna våren skall få gröna fingrar och ha den sådär underbart prunkande gröna oas på min 8m2 stora citybalkong). Mitt hem (eller vårat kanske skall sägas, jag har en sambo som jag åtminstone låter tro att han har något att säga till om tapetval eller möblemang) är i ständig förändring. Jag lever efter devisen att det aldrig kan bli färdigt, det är ett ständigt pågående projekt som aldrig träder i vila. Skulle det mot förmodan bli klart ( jag har uppnåt det där hemmet som inte kan förbättras, som jag är så fullkomligt nöjd med, där jag inte vill flytta på en endaste liten, liten pryl...gud förbjude!) då är det dags att se sig om efter en ny bostad. Mina projekt är mitt syre, mitt andningshål i en stressad vardag.

Jag har inte den där arkitektritade villan med den perfekta havsutsikten, 6 meter upp till nock, den öppna planlösningen och den så vackra fasaden klädd i lärkträ. Inte heller bor jag i sekelskiftesvåningen med trägolv, braskamin i varje rum och djupa nischer i fönstren. Jag bor inte i ett funkishus, en 20-talsvilla med snickarglädje eller i ett engelskt radhus. Jag har med andra ord inte ett hem som ser ut som drömhemmen när man läser inredningstidningarna. Jag bor i ett alldeles vanligt bostadsträttsområde byggt på 60-talet med veckad plåtfasad (orange, den mest diskreta kulören man kan välja på en fasad. Hur tänkte dom?). 2.40 i takhöjd, infälld balkong, tre rum och 68 kvadratmeter. Det är min verklighet. Men jag bara älskar den (givetvis har jag drömmar om allt ovanstående men jag inser att varje tid har sina förutsättningar)! Nog om detta, jag hoppas att du klickar dig vidare för att ta del av min värld och de tusentals idéer som flyktigt flyter omkring och tar plats. Kanske kan jag bidra med något matnyttigt, eller bara en liten stunds flykt från vardagen och verkligheten.

Väl mött!
Elin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar