Visar inlägg med etikett Ha-begär. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Ha-begär. Visa alla inlägg

2010-09-27

Min favorittapet åter i produktion.


De senaste två veckorna har varit en hektisk period för min del (men oj så rolig). Först styrde jag kosan mot Norrköping för att hälsa på två väldigt goda vänner. Vi har som tradition att alltid träffas 1 gång per år för att "catch up". Mycket skratt, vin och svamp ( hittade ca. 9 kilo kantareller i de östgötska skogarna) var vad helgen bjöd på.

Sen var det bara att åka hem och packa om väskan för konferens i Istanbul(!) med Boråstapeter. Oj, vilken häftig stad! 14 miljoner människor, konstanta bilköer och en fantastisk historia. Det är en stad som måste upplevas på plats för att man ska förstå! Jag kan varmt rekommendera ett besök (men se till att planera in transportsträckorna i tidsplanen, Göteborgstrafiken är obefintlig i jämförelse).

Hur som helst, på konferensen fick vi ett smakprov på kommande kollektion från Cole and Son. Och där var den! Tapeten jag letat mig fördärvad efter då det blev klart att vi skulle flytta till radhus( jag hade sett en bild i en tidning men kunde inte känna igen motivet). Jag fick krasst konstatera att det inte var någon som kunde kännas vid motivet och då också helt enkelt acceptera att tapeten inte skulle bli min.
Men nu visade det sig att det var ett gammalt mönster från Cole and Son som de ska ta upp i produktion igen. ÅÅÅHH, vilken lycka! Så fort den är ute på marknaden är det jag som tapetsera hallen på övervåningen. Jag bara längtar!
För att se tapetens hela motiv, klicka här.

2010-08-26

Af Swedalas bedårande sängkläder.

Idag sprang jag på det finaste av fina sängkläder jag sett på länge. Af Swedala heter det Boråsbaserade företaget som verkligen har lyckats med deras första kollektion. Herregud vad jag vill ha! NU!




2010-08-21

Soul of Himla

Jag har gått och förälskad mig i Himlas serie Soul of Himla. Kan helt enkelt inte sluta tänka på de vackra linnetygerna i perfekta färgkombinationer. Det är Ha-begär så det skriker om det!



2010-08-08

Niki Jones överkast

Åhh, detta fantastiska överkast ger mig sådant Ha-begär! Det skulle passa perfekt i vårat nya sovrum!




Överkastet kan klickas hem hos Kung Karusell.

2009-03-26

Leilas värld.

För alla Leila Lindholm älskare där ute rekommenderar jag varmt hennes senaste projekt; Leila i tidningsformat. Eftersom jag har svårt att motstå både Leilas härliga pastellkavalkad och inredningstidningar så är det för mig ett vinnande koncept. Jag inhandlade det första numret av Leilas Country Living hos Sally Bazar och hade trevlig läsning igårkväll. Pasteller känns ju helt rätt i vår och nu är jag sjukt sugen på att göra något åt min galet tråkiga balkong.

2009-03-12

Satumetsä

Åh, vad glad jag blev när jag såg att Klaus Haapaniemis kollektion Taika för Iittala har fått en uppföljare i kollektionen Satumetsä. Hur fin är inte denna kollektion egentligen? Jag blir alldeles till mig och inser genast att jag bara måste fylla mina köksskåp med dessa underverk. Och jag tycker att det går alldeles utmärkt att kombinera med Taikan. Det finns en viss risk att jag snart har så många tekoppar av dessa att jag inte får plats med annat i skåpen.

Foto: www.iittala.com

2009-02-11

Bazaar Style

Via Sally Bazar fick jag tipset om den engelske stylisten Selina Lake och hennes senaste bok Bazaar Style. Jag insåg ganska snabbt att det här var en bok för mig, så nu står den högst upp på min vill ha-lista. På Flickr finns även en grupp dedikerad denna fantastiska bok och en uppsjö av bilder på folk som inspirerats att inreda á la Selina Lake. Galet inspirerande!


2009-02-01

Hur mycket är du beredd att betala?


Denna fina apa av Kay Bojesen finns med på min lista över saker jag gärna skulle vilja ha men som är fullkomligt onödiga. Att den sedan kostar runt tusenlappen gör att den kommer att stanna på denna lista i all evig tid. Hujedamig så dyrt!

2009-01-13

Av väskor får man aldrig nog.

Ett stort ha-begär får jag när jag ser denna nya väska från Sandberg tyg och tapet. Den görs i Sandbergs två mest populära tyger Asta och Leonard och finns i tre färgställningar. Vill ha! Vill ha! Vill ha!

2008-05-30

Vacker men dyr textil.

Tiden för bebis närmar sig med stormsteg och tankarna kretsar alltmer kring det stora som snart ska hända. Därav blir inläggen kanske inte lika många under en kommande tid, men jag hoppas att motivationen och ideérna kommer att komma tillbaka om inte allför länge.

Mellan bebistankar så slinker det dock igenom en och annan tanke på hemmet. Och där är det textilier som dominerar totalt. Läste senaste Sköna Hem där de hade gjort om med hjälp av textilier, ett reportage som verkligen var inspirerande. Och, ja visst, det låter ju skitenkelt att gå ut i handeln och skaffa sig lite sköna tyger...och vips så har man det lika fint som i reportagen. Men (hmmm) riktigt så enkelt är det ju faktiskt inte med tanke på att de allra finaste tygerna faktiskt kostar därefter. Givetvis finns det billigare alternativ som inte alls är så tokiga (Åhlens har mycket fint för en rimlig peng) men det går ändå inte att komma ifrån att man får en helt annan känsla (och ofta lyster) om man är beredd att betala lite (läs mycket) mer. Materialen är ofta av äkta vara och slitstyrkan och kvaliten en helt annan. Då jag har förmånen att arbeta med många av de engelska textilmärkena har jag kommit att bli extra förtjust i dessa. Framförallt gillar jag deras dämpade färgskala med inslag av brunt, guld, turkosblått, mintgrönt och liknande. För tillfället har jag svårt att släppa tanken på en av Romos senaste kollektioner; Striata. En kollektion innehållande randiga mönster i vackert tunna, skira textilier på dubbel bredd. De hade passat alldeles perfekt i vårat vardagsrum. Men tills jag har råd med dessa fortsätter jag i alla fall att drömma.




Foto: www.romofabrics.com

2008-05-09

Vackert packat!




En fin förpackning kan ju få världens tråkigaste innehåll att skapa ha-begär. Helst av allt skulle jag vilja att alla vardagsvaror kunde vara lika vackert förpackade som dessa helt underbara teburkar från Kusmi. Vilken fröjd det skulle vara att gå och handla! Tyvärr kostar det att packa vackert. Men inget är mer tillfredställande (nästan i alla fall) än att lyxa till det då och då och unna sig te ur en vacker burk eller en tvål inslaget i ett underbart papper. När det gäller teburkarna skulle jag mer än gärna vilja ha alla olika färger hemma i mitt kök. Att det är ett riktigt gott te gör ju inte saken sämre!