Idag har jag och vännen Anna återigen varit på en liten loppisrunda. Denna gången hamnade vi i Vallda utanför Kungsbacka. Målet för turen var inget att hänga i granen, mest massa skräp. Visst att det är inne med gamla sockerlådor och annat som återfinns i gamla lador (ja, tänk om man hade turen att ha en gammal lada) men att ta 25 kronor för en pinne(?!) är ändå att gå förlångt (om någon förstår varför i all fridens namn man skall betala för en gammal täljd pinne så är ni mer än välkomna att förklara detta för mig). Hur som helst, charmen med loppisrundor är ju att man aldrig vet vad man kan hitta på vägen, och idag hittade vi en pärla! Fjällestorp Interiör, som butiken heter hade massvis med fint. Helt klart värt ett besök för alla som har vägarna förbi Vallda. Jag förälskade mig i en pall (inte helt olik Tolix-pallen men betydlig billigare och sååå fin) i en matt grå färg (har försökt hitta bild på den på nätet men förgäves). Den hade passat perfekt som sängbord men då hon hade bara 1 st. hemma så blev det ingen affär (dock bad jag henne kolla om hon kunde få hem 1 till, så jag hoppas hon hör av sig snart med goda besked). Då vi hade vägarna förbi Kungsbacka var det givet att göra ett besök på Marys House ( superfin butik med trevlig personal) och jag kom därifrån med tyg (linnetyg) till draperi för garderobsväggen till sovrummet. Så nu ska här sys!
2010-08-07
2010-08-06
Magasin 36
I sommar gjorde jag och min goda vän Anna en tur ned till Skåne med siktet inställt på loppisar och några sköna butiker längs vägen. Vi hade planerat rutten och besökte bland annat Slottstallet, en bedårande butik mitt ute på den skånska landsbygden. Men, höjdpunkten blev en helt annan butik som vi inte hade med på våran måste lista (från ett tips av en mycket gästvänlig dam på ett av alla loppisställen). Vi fick förklarat för oss att Magasin 36 inte fick missas! Det skulle vara en upplevelse. Och vilken upplevelse sen! Jösses amalia! Där hade jag kunnat gå och bara njuta av miljön i flera timmar!2009-04-08
Inredningstrender.
Som sagt var, jag har varit på en liten inspirerande föreläsning. Det var butiken Dna i Göteborg som höll i taktpinnen och vi bjöds på lite rosa bubbel och söta kakor. Kvällens huvudattraktion var inredaren och stylisten Pernilla Åsberg. Hon skulle berätta lite om dagens största inredningstrender och hade kategoriserat dessa i fem; eco, maskulint, romantiskt, a budoir och lekfullt 80-tal. Alla kändes igen och man måste vara blind för att inte hitta referenser till ovanstående i verkliga livet. Eco-trenden med återvunna material och en tydlig koppling till naturen, det maskulina med svart och kromat, de romantiska blom-mönstren och den prunkande trädgården, a budoir med exklusiv sammet och siden och det lekfulla 80-talet med starka färger och det infantila. Hur som helst, vi fick se en hel drös av inspirerande bilder och det fanns något från varje stil som var tilltalande. Jag gillade eco- och a budoir-trenden bäst. Men vad fasiken, följer man bara hjärtat och plockar in sådan man gillar i sitt hem så blir det sällan fel. Oavsett och vilken stil det tillhör. Blandat är bäst helt enkelt!




Vilken bild som tillhör vilken stil får ni lista ut själv.
Foto;www.skonahem.se
2009-04-02
Om jag hade pengar...
Häromdagen var jag inne i butiken Room. Lika exalterat som jag var när jag gick in var jag uppgiven när jag gick ut. Vilket var ungefär 1,5 minut senare. Det som fick mig att vända på klacken var alla sjukt snygga kuddar, tyger, överkast och mattor. Jag hann inte ens in till accesoaravdelningen. Det gick upp för mig som pricken över i´t; jag går på mammapeng och har inte råd. Eller vem försöker jag lura, jag hade inte haft råd även om jag arbetade. Punkt. För mig är det absurdum att köpa kuddar som kostar tusenlappen. Styck! Och alla vet ju att en kudde i soffan inte skapar något lullull, det krävs ett hav av dom. Men, faktum är att devisen "Du får vad du betalar för" faktiskt stämmer i detta fall. Kudden för tusenlappen och tyget för 800 kronor metern ser betydligt bättre ut. Därför vände jag på klacken och gick. För vet jag inte hur det skulle kunna se ut om jag vunnit en fet lottovinst så vet jag inte vad jag går miste om. Och jag kan fortsätta köpa kuddar, överkast och tyger i prisklasser som går att lösa för mammapengen (och som faktiskt också är jättefina). Men, faktum kvarstår att det inte behövdes mer än 1,5 minuter. Jag har det på näthinnan. Imorgon ska jag köpa en trisslott. Spelar man inte kan man inte heller vinna.
2009-03-05
Det finns alltid plats för en stol.

2009-02-15
Länge leve danskarna.
Jag ser fram emot att det danska museet Louisiana ska öppna webbutik. Snart kan man shoppa snygga konstplanscher, böcker och designprylar direkt på nätet. Men har man vägarna förbi Danmark så är ett besök till museet helt klart ett måste. Museet har allt man kan önska, modern konst, den bästa museishopen och en bedårande utsikt! 
2009-02-12
Marknad i Marrakech
Foto; www.voyages-photos.fr
2009-02-09
Samma runda varje gång.
Jag har åkt på en minisemester med Elly upp till Umeå. Det första som mötte oss när vi landade med planet var snö. Snö i massor! Vitt, vitt, vitt. Insåg rätt snabbt att jag saknar snön galet mycket. Världen blir så mycket vackrare som ett vintervitt vykortslandskap än som ett gråmulet och regnigt Göteborg. Om Umeå vinner på vintern så vinner Göteborg på våren. 1-1. Hursomhelst, vid varje Umeåbesök så brukar jag försöka hinna med att besöka några sköna inredningsaffärer, något som jag tänkte mig även denna gång. Dessa är:
- Sköna rum. Synd bara att de flyttat ut från centrum, gör det hela lite krångligare att hinna med.
- Mattex antik. Antikaffären som är belägen i en stor lada utanför stan. Där kan jag gå och strosa hur länge som helst. Har det mesta man kan tänka sig, både lite dyrare och lite billigare. Gillar framförallt deras osorterade övervåning där man verkligen får gräva sig fram till fynden.
- Bildmuseet. Har ofta riktigt bra utställningar men jag gillar framförallt deras museishop. Böcker, planscher och vykort i massor!
2008-12-08
HM goes inredning.
Häromdagen då jag kollade posten hade jag fått en postorderkatalog med HM´s satsning på inredning. Ivrig som jag är hade jag inte tid att ta av mig ytterkläderna innan jag kastade mig över den. Jag trodde jag skulle få se något nytt och roligt men jag måste erkänna att jag blev ganska besviken. Kollektionen bestod utav textilier i olika former; kuddar, sängkläder, handdukar, dukar etc. Allt i en dov och neutral färgskala (undantaget heter Liselott Watkins och kanske det enda som jag fastnade lite extra för) och med en enkel design. Så, jag tror inte det blir någon beställning för min del. Men för dom som fastnade för något så får man vänta tills mars innan det lanseras. Trots mitt svala intresse hoppas jag givetvis på en fortsättning och en uttökning av sortimentet, man vet aldrig vad HM kan åstadkomma. 
Några av Liselott Watkins mönster. Foto: www.elleinterior.se
2008-11-26
Sallys Bazar

Tjohoo!

Dom ser ju ut att ha en hel del fint, bland annat Kartell som jag gillar skarpt.
Foto: www.nordik.se
2008-11-07
E-handla
Att handla på nätet har aldrig varit min grej. Det bästa med shopping är ju att springa runt i affärerna och klämma och känna på saker och ting. Därför är jag sjukt missnöjd över att det inte finns någon Zara home butik här i Göteborg (inom loppet av några år har de smällt upp två stora Zara-butiker inom en armlängds avstånd, men det spelar ingen roll, det är inredningen jag vill åt!).
2008-04-28
Stockholmsvistelse.
Efter att ha spenderat helgen i Stockholm är det alltid lika skönt att komma hem. Missförstå mig rätt, Stockholm är bra på alla sätt och vis och det är alltid skönt att komma hemifrån en stund. Men ingenting går upp mot känslan av att komma hem till sitt eget. Jag funderade på att skriva något om mina älsklingsställen men hade svårt att välja ut några. Men nu har det slagit mig. Mitt absloluta älsklingsställe är mitt hem, min oas. Där har jag mina saker, min säng, min soffa, mina 68 kvadrat. Ibland krävs att man kommer bort för att inse det.
Stockholm var i alla fall en trevlig vistelse och jag åker alltid därifrån med en mängd idéer och inspiration. Visst saknar man ibland att inte ha tillgång till alla de fina och annorlunda butiker man kan hitta där och inte i Göteborg. Jag önskar till exempel att ROOM aldrig hade slagit igen sin butik i Göteborg. Jag hann även med ett besök i butiken Spiti som jag aldrig varit i tidigare. Alla dessa vackra inredningsbutiker gjorde min längtan efter nytt överkast, nya kuddar och nya gardiner bara ännu större. Och givetvis påverkas jag av allt orientaliskt som butikerna numera frossar i. Jag vill ha min alldeles egen orientaliska oas på min balkong i sommar. Denna vecka får det nog bli en så kallad kärringrunda till tygbutikerna i Marks kommun. Där kan man fynda vackra tyger sjukt billigt. Det enda jag missade med min Stockholmsvistelse var loppisen på Hötorget. Det grämer mig lite. 
Foto: http://www.room.se/

Vackra parasoll som skulle vara alldeles perfekta till balkongen.
Foto: http://www.spiti.se/



