Visar inlägg med etikett På väggarna. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett På väggarna. Visa alla inlägg

2010-09-27

Min favorittapet åter i produktion.


De senaste två veckorna har varit en hektisk period för min del (men oj så rolig). Först styrde jag kosan mot Norrköping för att hälsa på två väldigt goda vänner. Vi har som tradition att alltid träffas 1 gång per år för att "catch up". Mycket skratt, vin och svamp ( hittade ca. 9 kilo kantareller i de östgötska skogarna) var vad helgen bjöd på.

Sen var det bara att åka hem och packa om väskan för konferens i Istanbul(!) med Boråstapeter. Oj, vilken häftig stad! 14 miljoner människor, konstanta bilköer och en fantastisk historia. Det är en stad som måste upplevas på plats för att man ska förstå! Jag kan varmt rekommendera ett besök (men se till att planera in transportsträckorna i tidsplanen, Göteborgstrafiken är obefintlig i jämförelse).

Hur som helst, på konferensen fick vi ett smakprov på kommande kollektion från Cole and Son. Och där var den! Tapeten jag letat mig fördärvad efter då det blev klart att vi skulle flytta till radhus( jag hade sett en bild i en tidning men kunde inte känna igen motivet). Jag fick krasst konstatera att det inte var någon som kunde kännas vid motivet och då också helt enkelt acceptera att tapeten inte skulle bli min.
Men nu visade det sig att det var ett gammalt mönster från Cole and Son som de ska ta upp i produktion igen. ÅÅÅHH, vilken lycka! Så fort den är ute på marknaden är det jag som tapetsera hallen på övervåningen. Jag bara längtar!
För att se tapetens hela motiv, klicka här.

2010-08-19

Manuel Canovas vackra Tolies.

Jag har alltid gillat Toilé de Jouy-mönster men aldrig haft någon plats där jag tyckt att det passat in. Men nu äntligen ska de fantasifulla mönstrena få pryda även mitt hem. Manuel Canovas har kommit med en ny kollektion fantastiska Toiles i underbara färger. Så fort jag kommer till projekt hallen skall den prydas med nedanstående. Tapeten kommer jag bara att sätta på en liten kortvägg och sedan skall jag komplettera med kuddar i samma tyg till pinnsoffan i hallen samt blir det en liten hissgardin till fönstret precis ovan hallen på övervåningen. Åh, längtar tills allt är på plats.


2010-08-16

Ellys rum

Så, jag har mjukstartat lite på jobbet efter semestern. Jobbade i förra veckan och nu är jag ledig igen. Elly skolas in på nytt dagis och jag hoppas att hinna tapetsera hennes rum under de timmarna hon är borta. Idag har jag hunnit börja och riva tapet, så en vägg är nu redo att tapetseras. Jag har velat fram och tillbaka på vilken tapet jag ska välja till barnrummet. Mina olika förslag har varit:





  • Midbecs kollektion Belle Rose. Älskar de starka färgerna.

Slutligen blev det dock fyra olika tapeter ur Boråstapeters kollektion Bohemé, en småprickig tapet i en mjuk färgskala. Jag ska sätta en färg på vardera vägg. Bilder på resultatet kommer så fort jag är klar.



2009-03-05

Det finns alltid plats för en stol.




Jag har en förkärlek för stolar och fåtöljer. Vore det inte för mina 68 kvadrat skulle jag ha betydligt fler. Ändå har jag tre stycken stående på vinden som inte får plats men som jag inte kan göra mig av med. Därför blev jag smått förälskad när jag såg min vän Erlindas inramade planscher hemma. För alla andra stolälskare finns dessa att beställa här.

2009-02-24

Romantiska tapeter.

För alla som gillar romantik kan jag varmt rekommendera den brittiske konstnären Louise Bodys underbara tapeter. Matcha sedan med snygga kuddar i samma stil eller sy en gardin av hennes metervaror. I Sverige köps dessa via webshopen Love Your Home som är exklusiva återförsäljare.




2009-01-08

Rivningshysteri.

Jag älskar att riva ned saker. Det kanske låter konstigt men låt mig förklara i form av tre färska exempel.

1. När vi renoverade våran lägenhet och kom till de tapetserade garderobsdörrarna (som sedan hade målats i en härligt aprikos(!) färg. Bör tilläggas att jag inte gillar tapetserade garderobsdörrar) så spenderade jag otaliga timmar med att försöka riva bort tapeten (som satt som sten). Jag fick bara bort små små bitar i taget men känslan när man fick tag i ett större stycke som jag försiktigt rev ned så var känslan oslagbar. Jag tappade grepp om tid och rum och försvann bort i tankarna.

2. Så fort vi bestämt att vi skulle tapetsera om i köket så gick jag genast fram till väggen och började känna på underlaget och vips så hade jag rivit bort ett stort stycke tapet. Till skillnad från garderobsdörrarna så satt här tapeten väldigt löst (desto roligare) och jag fick med mig stora bitar i ett svep. Höggravid som jag var spenderade jag några kvällar åt att riva all tapet (och blev lite besviken när allt var färdigt).

3. Nu är det dags att ge vårat gamla 60-tals kök en liten uppfräschning i form av nytt kakel och ny fläkt. Så det gamla kaklet måste ned!!! Denna gång har dock min sambo gett mig rivningsförud. Orsak? Han vill nämligen vara med och riva! Han vill inte gå miste om det roliga i att ta fram hammare och kofot och se kakel falla till golvet. Så, nu får jag bita mig i fingrarna varje gång jag är inne i köket för att inte riva ned alltihop (igår kunde jag inte låta bli, så jag har tjuvstartat lite. Jag skulle ju bara se om det satt lätt:)

Så det var kanske inte så konstigt att vi valde att riva två väggar när vi flyttade in i lägenheten. Tyvärr gjorde vi inte arbetet själva (hade nog inte blivit så bra, lekmän som vi är) men det kittlade i magen när vi kom hem och såg en halvt demolerad nyinköpt lägenhet. Undrar vad som skall rivas härnäst?

Kunde inte låta bli att börja riva kakel. Snart ersätts det tråkiga vita med glasmosaik.

Köket när gamla tapeten rivits bort och den nya börja komma på plats.

2008-11-08

Mönsterglädje!


Jag älskar mönster! Det är konstigt hur kroppen riktigt kan säga till när det är något man tycker om. Jag blir alldeles till mig av att springa på ett mönster som jag gillar. Det kan vara alltifrån föreställande motiv till mera abstrakta. Som tur är har jag privilegiet att arbeta med mönster dagligen (när jag inte är mammaledig det vill säga). Med jämna mellanrum kliar det ordentligt i fingrarna efter att bläddra i stora tapetkataloger och känna och klämma på papperet. Jag blir tokig av att inte längre ha stenkoll på alla nya vackra mönster som kommer ut i handeln.

Så gissa om jag tycker det är jobbigt att välja vad jag själv ska ha på väggarna, vilken stil jag ska rikta in mig på (återigen så skulle jag behöva flera bostäder för att få utlopp för allt jag tycker om). Därför ser jag till att samla på mönster, alltifrån stuvbitar av tyger till delar av tapetrullar plockar jag med mig hem (min sambo är mindre nöjd och tycker mest att det tar upp en massa plats). Vem vet, en vacker dag kanske jag får användning för allt som ligger och "skräpar". Här nedan följer några mönster som jag älskar men som det inte riktigt finns plats för hemma just nu.



Sandbergs nya barnkollektion Kaspar och Saga II. Underbart vackra barntapeter och tyger.

Osborne och Littles tapetmönster Summer Palace från kollektionen Vintage II är bedårande vacker!

Foto: www.osborneandlittle.com


Grafiskt vackert! Tapeten Marenka från Romo.

Foto: www.romo.com

2008-11-05

Äntligen tillbaka!


Så, efter ett alldeles för långt uppehåll i skrivandet tänkte jag försöka få igång bloggandet igen. Knodden är inte längre en liten knodd utan blir mer och mer en liten människa för varje dag som går. Nu är hon 5 månader gammal och lär sig något nytt dagligen. Det har varit ett extremt fokus på vår lilla dotter dessa månader men inredningstankarna har hela tiden funnits i bakhuvudet.


Innan knoddas anlände så hade jag en tanke om att inte göra iordning ett barnrum till henne. Då sambon är galet teknik- och musikintresserad har vårat extrarum sedan länge varit hans lekstuga. Jag har inte riktigt hittat en bra lösning ännu på hur vi ska få ihop både ett musikrum och ett barnrum i våran lägenhet. Därför skulle han få behålla sitt rum tills knodden blivit så stor att hon behöver ett eget rum. Men men, givetvis kunde jag inte låta bli. Så för några månader sen var jag bara tvungen att tapetsera om rummet och göra det lite mer tjejigt. Från vita väggar till stormönstrat!

Tapeten jag valde kommer från Boråstapeters kollektion ANNA



Så nu delar pappa och dotter på rummet, ingen bra lösning, men det får gå för nu. Jag är absolut inte klar med mitt piffande...men det känns i alla fall som att jag är på god väg.

2008-05-15

Mera mönstrat.

Skippa fondtapeten nästa gång du ska tapetsera. Det tänker i alla fall jag göra. Fondväggen har hängt med ett bra tag nu och är ett alldeles ypperligt sätt att förändra ett rums karaktär på ett relativt enkelt och snabbt sätt. Men även denna trend har ett slut. Jag skulle gärna se att fler vågar sätta fondtapeten på alla väggarna! Tyvärr ligger projekt omtapetsering av vardagsrum en bit in i framtiden för våran del (även om jag velat göra om sedan dag ett, eftersom målaren lyckades vända tapeten uppochned....en smärre katastrof! Men efter mycket tårar och tandagnistlan har jag (nästan) vant mig vid detta faktum). Men vid nästa omtapetsering skall mönstret sitta på alla väggar, jag lovar. Jag har en viss förkärlek för de engelska tapetmärkena och här är två mönster som jag tycker om väldigt mycket och gärna skulle kunna få pryda väggarna hemma i vårt vardagsrum.

Tapet Marais från Mimou. Foto: www.mimou.com



Tapet Marenka från Romo. Foto: www.romofabrics.com

2008-05-02

Det värsta jag vet...

...är för tillfället svampmålade väggar (speciellt om de är målade i en härlig aprikos kulör).

Härom veckan skulle jag och sambon sätta upp nya tapeter i köket. Ivrig som jag är började jag givetvis att riva bort de gamla vitmålade tapeterna för att få ett bra underlag. Därunder visade sig en mycket vacker svampmålad vägg, i den härliga kulören aprikost! Mmmm, det var så man blev riktigt illamående innan arbetet var klart. Nej, hemma hos oss är svampmålade väggar helt klart förbjudet (även om jag under det glada 90-talet faktiskt själv svampmålade mitt rum hemma hos föräldrarna, i en engelskt röd ton. Självklart tyckte jag att det var riktigt, riktigt snyggt). Visst, trender och stilar kommer och går, jag inser att det finns en mycket stor risk att det jag har på väggarna idag kommer jag att skratta åt om 10-15 år. Men jag hoppas innerligt att det är någon som säger åt mig när jag nästa gång får för mig "att det där med svampmålade väggar var ju inte så tokigt trots allt!" Och skulle jag plocka fram den aprikosa kulören, så snälla...gör någonting!

Den svampmålade väggen i köket är på väg att försvinna med ny tapet. Foto: Johan Olsson

2008-05-01

David LaChapell.

Stockholmsvistelsen innebar även en tur till The Factory, fotografiska museét i Nacka. Målet med våran tur var en utställning av fotografen och konstnären David LaChapell. Måste erkänna att jag inte visste mycket om honom innan (mer än att han fått endel uppmärksamhet på tv och i tidningar pga sitt Stockholmsbesök). Jag blev dock mycket positivt överraskad och det visade sig vara en riktigt bra utställning. David LaChapell är kanske mest känd för sina porträtt på många av världens största celebriteter (såsom Paris Hilton, David Bowie, Pamela Anderson, Marilyn Manson m.fl). Det är förvånande att han lyckats få alla dessa människor att ställa upp då han genom bilderna kritiserar hela den kommersiella och ytliga världen som dessa människor är en stor del av. Utöver detta var det en hel massa bilder (arrangerade) som får en att tänka över det sätt vi i västvärlden lever på. Helt klart en sevärd utställning, så har du vägarna förbi Stockholm passa på att kika på den innan den slår igen den 11maj. Hem kom jag i alla fall med en inramad plansch som nu ska få en fin plats i vardagsrummet!



Foto: Johan Olsson