2008-04-20

Klaus Haapaniemi


Ända sedan jag fick syn på de läckra kopparna, faten och skålarna från Iittala har jag varit förälskad. Taika är formgiven av Heikki Orvola och mönstret är ritat av Klaus Haappaniemi.Jag fick ett sådant ha-begär efter tekopparna att jag genast begav mig till närmsta butik och införskaffade två stycken. Idag är samlingen större och består både av koppar, fat och skålar. Det är en fröjd för ögat att varje morgon äta frukost till dessa små fantasifigurer (de är utan tvekan mitt mest använda porslin, alla kategorier). Eftersom jag är alldeles förälskad i illustrationerna var jag tvungen att kolla upp vem denna finske Klaus är. Och förälskelsen blev bara större.


Det visade sig att Klaus Haappaniemi är en illustratör med en bred repertoar och många tunga varumärken att referera till. Bland annat har han gjort mönster åt Marimekko och Diesel, fönsterskyltning åt Top Shop UK och Selfridges & Co och bokillustrationer åt HC Andersen, för att nämna några. Hans mönster andas stor lekfullhet och fantasi med många referenser till sagovärlden. Till min stora förtjusning kan man beställa väggdekorationer från det franska företaget Vynil och få sin alldeles egen Klaus-vägg. På http://www.formandfunction.se/ kan du se alla hans motiv. Jag skulle mer än gärna vilja ha en bok med hans samlande motiv i min bokhylla eller en inramad plansch med något av hans motiv. Tills jag hittar det får jag nöja mig med sagovärlden på tekopparna och faten.

För att läsa mer om Klaus Haappaniemi, kolla in hans hemsida http://www.klaush.com/



Foto: http://www.designforum.fi/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar