Visar inlägg med etikett Sovrum. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sovrum. Visa alla inlägg

2010-08-26

Af Swedalas bedårande sängkläder.

Idag sprang jag på det finaste av fina sängkläder jag sett på länge. Af Swedala heter det Boråsbaserade företaget som verkligen har lyckats med deras första kollektion. Herregud vad jag vill ha! NU!




2010-08-08

Niki Jones överkast

Åhh, detta fantastiska överkast ger mig sådant Ha-begär! Det skulle passa perfekt i vårat nya sovrum!




Överkastet kan klickas hem hos Kung Karusell.

2010-08-06

Det blå radhuset!



Det har minst sagt varit lugnt här på bloggen ett bra tag nu. Jag har länge känt att inspirationen för att skriva inte funnits där, samt att tiden inte tycks ha räckt till. Men intresset finns ju där och bloggandet är ju ett perfekt sätt att få ned sina tankar och ideér på. Så jag funderar på att dra igång bloggandet igen. Det återstår att se hur flitig bloggare jag blir, men jag ska ge det ett försök till.

Det har hänt mycket sen sist. Den största och kanske viktigaste förändringen är att vi flyttat. 68 kvadrat lägenhet har blivit 105 kvadrat radhus (bloggen behåller det gamla namnet). Jag älskar det och det känns 100 procent rätt att testa på radhuslivet (jag är uppvuxen i radhus och har under hela min barndom sagt att jag inte vill bo i radhus, varför vet jag egentligen inte, men antar att det är någon form av jag-vill-inte-göra-som-mina-föräldrar-fas). Då vi bara bott här drygt en månad finns det mycket att fixa med. I går avslutade jag tapetseringen av sovrummet och näst på att göra listan är min lilla hobbyhörna. Så, jag ska göra mitt bästa för att dela med mig av projekt radhus och alla mina andra tankar. Nu kör vi!

Tapeten jag har satt i sovrummet. Den heter Kina slott och kommer från Sandbergs.

2009-01-25

Åhléns designtävling.

Åhléns designtävling 2008 har resulterat i tre härliga mönster som nu finns att köpa på varuhuset. In the fig tree, Hildasia och Fantastica (varav den sistnämnda är min favorit) heter mönstren och är skapade av tre olika formgivare. Jag har funderingar på om Fantastica kanske ska få bli sovrumsgardiner hemma hos mig, men jag har inte riktigt bestämt mig än. Efter att ha bytt gardiner tre gånger under det gågna året känner jag att jag vill vara riktigt säker på min sak innan jag slår till. Normalt brukar jag veta hur jag vill ha det, men sovrummet har varit en riktigt svår nöt att knäcka. Jag börjar förstå hur dom med beslutsångest känner sig.
Fantastica designat av Kicki Edgren Nyborg.

In the fig tree designat av Birger Lipinski

Hildasia designat av Boel Jansson.

Bilderna kommer från www.ahlens.se



2009-01-20

Sänggavel

Jag har aldrig riktigt varit nöjd med vårat sovrum. När tapeten som jag suktat över under så lång tid äntligen hamnade på väggarna i sovrummet skulle det visa sig att den inte alls gjorde sig så som jag hoppats. En vacker tapet men alldeles för vit och kall för att göra sig i sovrummet. Så jag har kämpat med mysfaktorn i ett års tid. Dock känner jag mig lite splittrad med hur jag vill ha det. Jag vet i alla fall så mycket som att sänggaveln skall göras om så fort jag kan bestämma mig för vilken stil jag ska satsa på. Så tills jag får ett tecken...här kommer lite inspirerande sovrumsbilder.

Lappat?

Svulstigt?


Exotiskt?

Mönstrat?

Filt?

Bilderna kommer från www.livingetc.com

2009-01-15

Hotel Fox

Jag och sambon har länge funderat på att ta en weekend till Köpenhamn och bo på hotel Fox. Än har det inte blivit av men känns som ett måste vid nästa tripp till grannlandet. På Fox hotel hittar du 61 rum, 21 konstnärer och 1000 ideér. Varje rum designat av en konstnär, det ena knasigare än det andra. Priset är inte dyrare än ett hotel i medelprisklassen, så varför inte göra boendet lite extra intressant. Enda risken är väl att man stannar inne på rummet hela vistelsen, fast å andra sidan kan ju det vara rätt trevligt också!





Foton; www.hotefox.dk

2008-04-18

Textildrömmar


Jag har fullkomligt snöat in på textiler, helst ska det vara siden, sammet, broderat och mönstrat. Tänk England, tänk svulstigt, tänk exklusivt (en ekvation som egentligen inte alls går ihop med tanke på att sådanna tyger ofta kostar en förmögenhet, något som jag inte har). Jag antar att detta är en reaktion på paneltrenden och de avskalade fönstrena. Jag vill ha draperat, lager på lager, gardiner som släpar i backen, gardiner som går från golv till tak. På sängen vill jag ha skimmrande överkast (gärna två stycken i olika färger), quiltade i det mjukaste material. Ovanpå detta ett kuddhav av vackra kuddar i olika färger, mönster och material (sambon fasar över hur vi ska få plats i sängen överhuvudtaget). Var kommer denna enorma längtan efter svulstigehet ifrån? Jag har alltid varit en person som gillat de enkla, raka linjerna, grafiska mönster och sådant som påminner om 50-60-talet. Jag inser att trenderna svänger och att vi nu går ifrån de raka linjerna till mer böljande former, men ändå, sådan här helomvänding var det längesedan jag ställdes inför.




Bild från utställningen CasaCor. Något av ett drömrum. Mycket textiler runt fönster, i soffa och på golv.



Foto:Elin



Vackra kuddar i härliga färger. Foto från http://www.houseofsenses.se/





Drömöverkast. Foto från http://www.himla.se/


2008-04-14

Sovrumsdrömmar.

När vi flyttade in i vår lägenhet i somras så valde vi att tapetsera sovrummet med en tapet ifrån Sandbergs. Jag har länge varit väldigt förtjust i denna tapet och såg detta som ett tillfälle att äntligen få ha den i hela vårt sovrum. Jag bara älskar det fina skogsmotivet med rådjuren, fjärilarna och flamingosarna. Varje gång man tittar på tapeten kan man hitta nya små detaljer, vilket gör den väldigt spännande. Men ändå är jag inte riktigt nöjd. Sovrummet är idag väldigt ljust och vitt, så jag ångrar att jag valde den vita varianten (finns i flera andra färgställningar). Jag skulle vilja att det var lite mer murriga färger som ger värme och en ombonad känsla. Om det är något rum där man kan våga vara lite mer "mörk" i sina färgval så är det väl ändå sovrummet.
Men, projekt tapetsera om hela rummet, kommer nog inte att ske inom de närmaste året. Så för att "murra" till det lite får jag försöka ta till andra knep. Jag har funderat på att köpa ett vackert sidentyg eller liknande till gardiner. Planen är att låta göra riktigt breda längder och på så sätt ha gardinlängder längst hela fönsterväggen. Sängen (som idag bara består av en tygklädd gavel) ska få en sängkappa och ett nytt lyxigt tyg till sängaveln. Så jag antar att det blir ut och leta tyger framöver. På http://www.mimou.se/ finns det en uppsjö med bilder som inspirerar mig, den ena vackrare än den andra.


Bild: Sköna Hem, www.skonahem.se






Jag bara älskar detta sovrum. Såhär skulle jag vilja ha det hos mig med.