2008-04-24

Trearmad lampa.

Häromdagen tog jag en av mina sedvanliga loppisrundor på Hisingen i Göteborg (mycket praktiskt när butikerna ligger samlade på en och samma gata). Jag hade inget riktigt mål med min tur, annat än att finna lite inspiration, och kanske en och annan pryl att förgylla mitt hem med. Men det är något med gamla föremål som gör det så spännande att gå och botanisera bland dem, mitt bland allt bråte kan man stöta på något alldeles, alldeles underbart. Och ibland hittar jag något som jag inte visste att jag behövde, men som jag bara känner att jag måste få med mig hem. Jag får helt enkelt ta och arrangera om lite hemma så att den nya prylen får sin givna plats. Så hände denna gång. Helt plötsligt stod den bara där, den trearmade lampan, inklämnd mellan två soffor. Den såg sådär lagomt pigg ut och ingenting jag fäste blicken vid (gick faktiskt förbi den ett antal gånger innan jag la märke till den), men när jag väl fått syn på den visste jag att den var tvungen att följa med hem. Jag stuvade in den i bilen och begav mig i all hast upp till Gårda texil (helt klart en av Göteborgs bästa textilaffärer, där kan man gå i timmmar och botanisera) för att hitta ett tyg att klä om lapmskärmarna med. Jag åkte hem med ett svart sidentyg med broderade blad i guld. Väl hemma hitta lampan sin alldeles speciella plats, och nu känns det som om jag aldrig skulle kunna vara utan den.

Såhär såg lampan ut då jag köpte den. Foto: Elin

Klar! Foto: Elin

1 kommentar:

  1. Du får ta en bild när lampan är tänd åxå!

    SvaraRadera