Visar inlägg med etikett Barnvänligt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Barnvänligt. Visa alla inlägg

2010-08-16

Ellys rum

Så, jag har mjukstartat lite på jobbet efter semestern. Jobbade i förra veckan och nu är jag ledig igen. Elly skolas in på nytt dagis och jag hoppas att hinna tapetsera hennes rum under de timmarna hon är borta. Idag har jag hunnit börja och riva tapet, så en vägg är nu redo att tapetseras. Jag har velat fram och tillbaka på vilken tapet jag ska välja till barnrummet. Mina olika förslag har varit:





  • Midbecs kollektion Belle Rose. Älskar de starka färgerna.

Slutligen blev det dock fyra olika tapeter ur Boråstapeters kollektion Bohemé, en småprickig tapet i en mjuk färgskala. Jag ska sätta en färg på vardera vägg. Bilder på resultatet kommer så fort jag är klar.



2010-08-13

Kami fusen

Jag har förälskat mig i de japanska pappersballongerna, så kallade Kami fusens, och vill ha en hel bunt av dem att fästa i taket i Ellys rum. De är otroligt charmiga och finns i form av bla fiskar, apor och elefanter. Tidigare har jag bara sett dom på nätet men idag sprang jag på dem inne i en butik i Göteborg. Så fort Ellys rum blir klart (ska börja tapetsera i nästa vecka) så skall det inhandlas ett gäng Kami fusen. Jag kan även tänka mig att ha dem som dekoration till dukningen vid en fest. Varför inte till kräfskivan?!



2009-03-13

Hemmasydd lekmatta.

Till alla med barnasinnet kvar kan jag rekommendera det Göteborgsbaserade företaget Little Red Stuga (skönt namn). De utvecklar produkter för barn med tanken om att i deras värld står barnet i centrum (borde det inte göra det för alla företag som gör produkter för barn?!) Jag förälskade mig så i deras Dreambag att jag var fräck nog att sy mig en liknande. Men till alla som vill ha en egen finns den att köpa på deras hemsida.


Till min Dreambag-inspirerade lekmatta har jag använt ett gammalt lakan från min egen barndom tillsammans med rosa och gul velour.

Little Red Stugas sköna sittsäck Kebnekaise.

2009-03-08

Ny inspiration.

Denna byrå hittade jag på en secondhandaffär och den gav mig ny inspiration. Nu håller den på förvandlas till en klädbyrå till Ellys rum. Återkommer med resultatet.

2009-02-02

Användbar påse.

Idag har Elly fått en alldeles egen tvättpåse. Kunde inte motstå denna från Rice.

Jag skulle också kunna tänka mig att använda den som:

  • Strandväska
  • Matkasse
  • Pet-flaskeförvarare

2009-01-09

Louis och Lou Lou


Louis Ghost med minstingen Lou Lou Ghost. Nu har Elly sin alldeles egen stol. Onödigt? Javisst. Vackert? Absolut.

2008-12-19

Tänk om, inte nytt!

Det var precis vad jag gjorde när jag i lördags vaknade med en lösning på diverse barnsäkrat-hem-lösningar. Sambon åkte till repet med bandet och jag och Elly var kvar hemma. Först hade jag tänkt vänta in sambon så att han fick vara med och bestämma, men min iver tog överhand. Så operation möblera om i vardagsrummet inleddes (fortfarande iklädd nattlinne). Sideboarden som stått i sovrummet fick flytta ut i vardagsrummet och ersätta platsen för sideboarden i vardagsrummet. Den fick i sin tur sin nya plats som en tv-möbel och tv-möbel flyttade in i sovrummet. Man skulle kunna kalla det ett treskiftsbyte. Och vips så hade jag löst problemet med en låg tv-möbel med öppna hyllplan och lägenhetens största sladdtrassel (mycket spännande för en 6 månaders bebis). Nu är allt gömt inuti den "nya" tv-möbel. Snyggt och prydligt! Så, jag som gått och funderat på att köpa en ny tv-möbel sparade mig några tusenlappar genom att tänka om!

2008-12-02

Tygleksaker

Smet in en sväng på Bagaren och Kocken igår och där hittade jag dessa två alldeles underbara leksaker; ett svärd och en gitarr i tyg. Fredligt! Det är ju svårt att inte längta lite tills lilltjejen blivit lite större så man kan få köpa såhär fina leksaker till henne. Även om man ska leva i nuet.

Foto: www.inreda.com

2008-11-17

Barnsäkrat.

Det har just slagit mig. Jag har vit matta, lågt soffbord, öppna hyllor i tv-bänken, vaser på golvet, parkett i köket och hallen, golvlampor. Och jag har ett barn som börjat fara som en spoling runt runt i lägenheten i gåstolen. Jag bor definivt inte barnvänligt!

Det sägs att det finns inredning för varje fas i livet, experterna skulle säga att vänta med parketten tills barnen blivit stora, att drömsoffan förblir en dröm...i åtminstone 15 år till! Jag vill ha min vita matta och mitt låga soffbord kvar.Jag gillar inte att kompromissa när det kommer till mitt hem, jag vill ha det som jag tänkt det i huvudet (och där finns inte plats för smarta barn-lösningar). Men sanningen börjar så sakteliga gå upp för mig, så i några år framöver antar jag att mitt hem kommer vara lite mera sparsmakat (till sambons stora glädje?!) Så jag antar att jag numera är på jakt efter en ny tv-bänk, och att den vita mattan inte kommer att vara vit för evigt. Kanske är det inte otroligt om mitt konto kommer att belastas av vägghängda hyllor en tid framöver.

Snygga Tv-bänken Funk från David Design. Den hade jag gärna haft.