2008-04-18

Textildrömmar


Jag har fullkomligt snöat in på textiler, helst ska det vara siden, sammet, broderat och mönstrat. Tänk England, tänk svulstigt, tänk exklusivt (en ekvation som egentligen inte alls går ihop med tanke på att sådanna tyger ofta kostar en förmögenhet, något som jag inte har). Jag antar att detta är en reaktion på paneltrenden och de avskalade fönstrena. Jag vill ha draperat, lager på lager, gardiner som släpar i backen, gardiner som går från golv till tak. På sängen vill jag ha skimmrande överkast (gärna två stycken i olika färger), quiltade i det mjukaste material. Ovanpå detta ett kuddhav av vackra kuddar i olika färger, mönster och material (sambon fasar över hur vi ska få plats i sängen överhuvudtaget). Var kommer denna enorma längtan efter svulstigehet ifrån? Jag har alltid varit en person som gillat de enkla, raka linjerna, grafiska mönster och sådant som påminner om 50-60-talet. Jag inser att trenderna svänger och att vi nu går ifrån de raka linjerna till mer böljande former, men ändå, sådan här helomvänding var det längesedan jag ställdes inför.




Bild från utställningen CasaCor. Något av ett drömrum. Mycket textiler runt fönster, i soffa och på golv.



Foto:Elin



Vackra kuddar i härliga färger. Foto från http://www.houseofsenses.se/





Drömöverkast. Foto från http://www.himla.se/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar