2009-01-08

Rivningshysteri.

Jag älskar att riva ned saker. Det kanske låter konstigt men låt mig förklara i form av tre färska exempel.

1. När vi renoverade våran lägenhet och kom till de tapetserade garderobsdörrarna (som sedan hade målats i en härligt aprikos(!) färg. Bör tilläggas att jag inte gillar tapetserade garderobsdörrar) så spenderade jag otaliga timmar med att försöka riva bort tapeten (som satt som sten). Jag fick bara bort små små bitar i taget men känslan när man fick tag i ett större stycke som jag försiktigt rev ned så var känslan oslagbar. Jag tappade grepp om tid och rum och försvann bort i tankarna.

2. Så fort vi bestämt att vi skulle tapetsera om i köket så gick jag genast fram till väggen och började känna på underlaget och vips så hade jag rivit bort ett stort stycke tapet. Till skillnad från garderobsdörrarna så satt här tapeten väldigt löst (desto roligare) och jag fick med mig stora bitar i ett svep. Höggravid som jag var spenderade jag några kvällar åt att riva all tapet (och blev lite besviken när allt var färdigt).

3. Nu är det dags att ge vårat gamla 60-tals kök en liten uppfräschning i form av nytt kakel och ny fläkt. Så det gamla kaklet måste ned!!! Denna gång har dock min sambo gett mig rivningsförud. Orsak? Han vill nämligen vara med och riva! Han vill inte gå miste om det roliga i att ta fram hammare och kofot och se kakel falla till golvet. Så, nu får jag bita mig i fingrarna varje gång jag är inne i köket för att inte riva ned alltihop (igår kunde jag inte låta bli, så jag har tjuvstartat lite. Jag skulle ju bara se om det satt lätt:)

Så det var kanske inte så konstigt att vi valde att riva två väggar när vi flyttade in i lägenheten. Tyvärr gjorde vi inte arbetet själva (hade nog inte blivit så bra, lekmän som vi är) men det kittlade i magen när vi kom hem och såg en halvt demolerad nyinköpt lägenhet. Undrar vad som skall rivas härnäst?

Kunde inte låta bli att börja riva kakel. Snart ersätts det tråkiga vita med glasmosaik.

Köket när gamla tapeten rivits bort och den nya börja komma på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar