2008-11-06

Det bästa av världar.

Tänk om man kunde ha ett hem för varje årstid.

Vi nordbor är priviligerade med att uppleva årets alla skiftningar, från sommar till höst, vinter till vår, år ut och år in. Efter varje sommar ser jag framemot att det blir mörkare på kvällarna, vinden blir kallare och träden skiftar färg. Jag riktigt längtar efter att få krypa upp i soffan i en stor härlig kofta, tända levande ljus och dricka en kopp varmt kaffe(klyschigt? Jag vet, men ack så härligt). Det finns inget härligare än när man känner att sommaren varit som man velat och det är dags att gå in i nästa fas.

Givetvis medför dessa skiftningar även att jag påverkas av hur jag vill ha det i mitt hem. På vinterhalvåret vill jag burra ned mig i mörka färger, sammet och stora härliga plädar, på sommaren skall det vara ljust och vitt, blommigt och en massa härliga pasteller (som en enda stor godispåse). Tänk vilken dröm det skulle vara att ha ett hem för varje årstid! Då skulle jag verkligen kunna skapa en inredning som passar den årstiden till 110 procent. Och precis lagom tills man börjar tröttna flyttar man till nästa hus. Givetvis kan man med ganska enkla medel förändra hemmet så att det passar just den årstiden, men ändå...man kan ju inte gärna byta ut möblerna och tapetsera om fyra gånger om året.

Nej, om jag fick som jag ville skulle jag ha ett hem för varje årstid. Och vore det möjligt skulle mitt sommarhem ligga ostört intill vattnet och givetvis med egen brygga, på hösten skulle jag flytta in till stan och min takvåning, juletiden skulle såklart spenderas i en gammal västerbottensgård med allmogemöbler och våren skulle avnjutas på stans alla uteserveringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar