2008-05-22

Fönster utan blommor.

Idag har jag ägnat dagen åt att tvätta våra fönster. En syssla som inte görs allför ofta (förvånansvärt hur bra jag helt plötsligt ser ut) men som definitivt skulle behövas göra lite nu och då. Jag har ju tidigare nämnt hur hopplöst dåligt jag är på att ta hand om blommor vilket har resulterat i att vi inte har några över huvud taget. Något jag egentligen tycker är rätt tråkigt då det faktiskt är väldigt fint och ombonat med blommor (helst av allt skulle jag vilja ha färska snittblommor i stora vaser framme dagligen, har hört någonstans att man faktiskt kan prenumerera på det...kanske kan bli verklighet efter en fet lottovinst). Tanken har slagit mig att gå och köpa plastblommor och ställa i fönstren (dom ser ju förvånansvärt verkliga ut och nu finns det ju lite roligare varianter såsom olivträd och liknande) men jag får alldeles förmycket vibbar till det glada 80-talet. Nej, jag kan inte riktig med att luras på det sättet. Men det finns ju faktiskt andra saker som är minst lika fint att pryda fönstren med;

1. Gammalt glas i olika kulörer, vackert när ljuset silar genom glaset. Ju fler glas desto vackrare. Och se till att gruppera!

Bild från svärmors fönster. Tjusigt! Foto: Johan Olsson

2. På vintern kan det vara riktigt snyggt att samla ett gäng antika ljusstakar och ställa i fönstret. Samma sak gäller här; ju fler desto bättre eller har man bara några stycken, se till att gruppera dem i en del av fönstret istället för att sprida ut dem.

3. Har man turen att bo i en sekelskifteslägenhet med djupa fönsternischer så varför inte lägga dit ett gäng av favoritkuddarna och använda fönstret som sittplats. Kan ju vara alldeles supermysigt att sitta där och läsa, eller kanske har man en magnifik utsikt att njuta av.

Själv letar jag för tillfället efter en större skulptur att ställa i sovrumsfönstret, dock har jag inte hittat någonting jag tycker passar ännu. Egentligen vet jag inte riktig vad det är jag letar efter, men när jag ser det så brukar poletten trilla ned.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar