2008-11-26

Sallys Bazar

Jag var i vanlig ordning ute på en liten promenix med vagnen idag och till min stora glädje hittade jag en alldeles bedårande liten butik i området som jag inte sett tidigare. Butiken, Sallys Bazar, hade en skön mix av porslin, prydnadssaker, barngrejer, tyger och kläder. Som hon själv beskriver det på butikens egna blogg, en modern lanthandel med dansk känsla i en orientalisk anda. Mmmm...me like! Dit kommer jag definitivt att gå igen.

Foto: www.sallybazar.blogspot.com

Tjohoo!

Jag blir alltid glad när det öppnar nya inredningsbutiker som man kan gå och botanisera i. Imorse när jag slog upp tidningen möttes jag av en jätteannons för ett nytt inredningsvaruhus som öppnar imorgon. Nordik heter kedjan (har aldrig hört talas om innan) och slår upp portarna i Partille imorgon. Tror jag får försöka ta mig en tur dit ut till helgen. Spännande!

Dom ser ju ut att ha en hel del fint, bland annat Kartell som jag gillar skarpt.

Foto: www.nordik.se

2008-11-22

Skrivbordsjakt

Jag har insett sanningen jag så länge försökt förtränga. Skrivbordet kommer att flytta ut i vardagsrummet. Som jag tidigare skrivit delar numera knodden och pappa på vårat extrarum, än går det bra men det är bara en tidsfråga innan det är ohållbart. Vi har testat att flytta in arbetshörnan i sovrummet (det gick en kväll, sen blev jag tokig när jag ville sova och sambon ville pilla med dator, snabbt som attan åkte skrivbordet tillbaka in i knoddens rum) och jag har mer eller mindre totalvägrat att ens tänka tanken på att ha arbetshörna och vardagsrum i ett.

Men, problemet måste få en lösning, och lösningen ligger i att införskaffa ett sjukt snyggt skrivbord. Ett skrivbord som är värdigt att stå framme och synas. Ett skrivbord med svarvade ben, lådor i bordsskivan och med små lådor (och kanske ett och annat lönnfack) ovanpå. Den perfekta platsen för mitt perfekta skrivbord finns redan, så nu börjar jakten på det perfekta fyndet! Jag antar att det är såhär att bo på 68 kvadrat.



Skrivbordet Two Tops Secretary av Marcel Wanders för Mooi, grymt snyggt men även sjukt dyrt.



Foto: www. stylehive. com

2008-11-17

Barnsäkrat.

Det har just slagit mig. Jag har vit matta, lågt soffbord, öppna hyllor i tv-bänken, vaser på golvet, parkett i köket och hallen, golvlampor. Och jag har ett barn som börjat fara som en spoling runt runt i lägenheten i gåstolen. Jag bor definivt inte barnvänligt!

Det sägs att det finns inredning för varje fas i livet, experterna skulle säga att vänta med parketten tills barnen blivit stora, att drömsoffan förblir en dröm...i åtminstone 15 år till! Jag vill ha min vita matta och mitt låga soffbord kvar.Jag gillar inte att kompromissa när det kommer till mitt hem, jag vill ha det som jag tänkt det i huvudet (och där finns inte plats för smarta barn-lösningar). Men sanningen börjar så sakteliga gå upp för mig, så i några år framöver antar jag att mitt hem kommer vara lite mera sparsmakat (till sambons stora glädje?!) Så jag antar att jag numera är på jakt efter en ny tv-bänk, och att den vita mattan inte kommer att vara vit för evigt. Kanske är det inte otroligt om mitt konto kommer att belastas av vägghängda hyllor en tid framöver.

Snygga Tv-bänken Funk från David Design. Den hade jag gärna haft.

2008-11-08

Mönsterglädje!


Jag älskar mönster! Det är konstigt hur kroppen riktigt kan säga till när det är något man tycker om. Jag blir alldeles till mig av att springa på ett mönster som jag gillar. Det kan vara alltifrån föreställande motiv till mera abstrakta. Som tur är har jag privilegiet att arbeta med mönster dagligen (när jag inte är mammaledig det vill säga). Med jämna mellanrum kliar det ordentligt i fingrarna efter att bläddra i stora tapetkataloger och känna och klämma på papperet. Jag blir tokig av att inte längre ha stenkoll på alla nya vackra mönster som kommer ut i handeln.

Så gissa om jag tycker det är jobbigt att välja vad jag själv ska ha på väggarna, vilken stil jag ska rikta in mig på (återigen så skulle jag behöva flera bostäder för att få utlopp för allt jag tycker om). Därför ser jag till att samla på mönster, alltifrån stuvbitar av tyger till delar av tapetrullar plockar jag med mig hem (min sambo är mindre nöjd och tycker mest att det tar upp en massa plats). Vem vet, en vacker dag kanske jag får användning för allt som ligger och "skräpar". Här nedan följer några mönster som jag älskar men som det inte riktigt finns plats för hemma just nu.



Sandbergs nya barnkollektion Kaspar och Saga II. Underbart vackra barntapeter och tyger.

Osborne och Littles tapetmönster Summer Palace från kollektionen Vintage II är bedårande vacker!

Foto: www.osborneandlittle.com


Grafiskt vackert! Tapeten Marenka från Romo.

Foto: www.romo.com

2008-11-07

E-handla

Att handla på nätet har aldrig varit min grej. Det bästa med shopping är ju att springa runt i affärerna och klämma och känna på saker och ting. Därför är jag sjukt missnöjd över att det inte finns någon Zara home butik här i Göteborg (inom loppet av några år har de smällt upp två stora Zara-butiker inom en armlängds avstånd, men det spelar ingen roll, det är inredningen jag vill åt!).

2008-11-06

Det bästa av världar.

Tänk om man kunde ha ett hem för varje årstid.

Vi nordbor är priviligerade med att uppleva årets alla skiftningar, från sommar till höst, vinter till vår, år ut och år in. Efter varje sommar ser jag framemot att det blir mörkare på kvällarna, vinden blir kallare och träden skiftar färg. Jag riktigt längtar efter att få krypa upp i soffan i en stor härlig kofta, tända levande ljus och dricka en kopp varmt kaffe(klyschigt? Jag vet, men ack så härligt). Det finns inget härligare än när man känner att sommaren varit som man velat och det är dags att gå in i nästa fas.

Givetvis medför dessa skiftningar även att jag påverkas av hur jag vill ha det i mitt hem. På vinterhalvåret vill jag burra ned mig i mörka färger, sammet och stora härliga plädar, på sommaren skall det vara ljust och vitt, blommigt och en massa härliga pasteller (som en enda stor godispåse). Tänk vilken dröm det skulle vara att ha ett hem för varje årstid! Då skulle jag verkligen kunna skapa en inredning som passar den årstiden till 110 procent. Och precis lagom tills man börjar tröttna flyttar man till nästa hus. Givetvis kan man med ganska enkla medel förändra hemmet så att det passar just den årstiden, men ändå...man kan ju inte gärna byta ut möblerna och tapetsera om fyra gånger om året.

Nej, om jag fick som jag ville skulle jag ha ett hem för varje årstid. Och vore det möjligt skulle mitt sommarhem ligga ostört intill vattnet och givetvis med egen brygga, på hösten skulle jag flytta in till stan och min takvåning, juletiden skulle såklart spenderas i en gammal västerbottensgård med allmogemöbler och våren skulle avnjutas på stans alla uteserveringar.