2009-01-27

Fyndat.



Ryamatta inhandlat på Kvibergs marknad till en kostnad av 200 kronor. Den flyttas runt lite i lägenheten men har legat både i sovrummet och numera i vardagsrummet. Önskar jag hade flera.

2009-01-26

Tänk vad lite kakel kan göra.

Vi har gjort en minirenovering av vårat kök. Den gamla fläkten med tillhörande kryddskåp har fått åka i bingen (inte helt sant, den står på balkongen i väntan på att åka i bingen), likaså det vita standardkaklet vi kan se i många lägenheter byggda på 60-talet. Det var egentligen inte något större fel på köket innan, ett vitt standardkök anno 1963. Men efter en heldel prat om att fräscha upp det fick jag ett ryck en lördagkväll i höstas. Vips så var det gulnande kryddskåpet borta och likaså ett STORT irritationsmoment. Lagom till jul fick vi en välbehölig spark i rumpan då julklappen innehöll en ny fläkt. Några besök till MediaMarkt senare så stod den och tog plats på golvet, först i köket, sen i sovrummet och sist i Ellys rum. När vi ändå höll på tyckte vi att vi lika gärna kunde knacka ned det vita kaklet också. Jag har alltid velat ha glasmosaik och så fick det bli. I lördags skred vi till verket och slet för att få en slät och jämn yta. Knacka ned fix, spackla, slipa, måla, prima och tillsist kakla. Ingen av oss hade gjort något liknande tidigare men efter svordomar, svett och pizza (även en insikt om att jag lider av allvarligt kontrollbehov) så sitter nu kaklet på plats. Precis lika fint som om det vore en hantverkare som gjort jobbet.

Jag tackar Tobias för att du kom hit i snickarbyxor som innehöll alla verktyg vi inte hade samt att du besitter ett lugn jag saknar och jag tackar Sandra för din hjälp med Elly. Det är ovärderligt. Och självklart tackar jag min sambo för att han hjälper mig att komma till insikt samt att han fortfarande bor kvar här och tycker om mig.


Såhär såg köket ut innan renoveringsdax.

Det gamla kaklet är nere, nu skall bara all gammal fix bort också.


Innan kakling

Kaklet börjar komma på plats.



Färdigt!

Dagens citat

"Minimalism hates ornaments but ornaments love minimalism"

IMM Cologne Designfair 2009, Tyskland.

2009-01-25

Åhléns designtävling.

Åhléns designtävling 2008 har resulterat i tre härliga mönster som nu finns att köpa på varuhuset. In the fig tree, Hildasia och Fantastica (varav den sistnämnda är min favorit) heter mönstren och är skapade av tre olika formgivare. Jag har funderingar på om Fantastica kanske ska få bli sovrumsgardiner hemma hos mig, men jag har inte riktigt bestämt mig än. Efter att ha bytt gardiner tre gånger under det gågna året känner jag att jag vill vara riktigt säker på min sak innan jag slår till. Normalt brukar jag veta hur jag vill ha det, men sovrummet har varit en riktigt svår nöt att knäcka. Jag börjar förstå hur dom med beslutsångest känner sig.
Fantastica designat av Kicki Edgren Nyborg.

In the fig tree designat av Birger Lipinski

Hildasia designat av Boel Jansson.

Bilderna kommer från www.ahlens.se



2009-01-22

Via Emmas blogg hittade jag till den Barcelonabaserade designbyrån Alan the Galant´s. Helt underbara mönster. Jag är förälskad och skulle mer än gärna ha någon av deras tapeter och mönster hemma hos mig.

2009-01-21

Radhus = Svenska Hjärtan?

Varje dag går jag förbi denna radhuslänga minst två gånger. Där vill jag bo, helst på hörnet:)

2009-01-20

Sänggavel

Jag har aldrig riktigt varit nöjd med vårat sovrum. När tapeten som jag suktat över under så lång tid äntligen hamnade på väggarna i sovrummet skulle det visa sig att den inte alls gjorde sig så som jag hoppats. En vacker tapet men alldeles för vit och kall för att göra sig i sovrummet. Så jag har kämpat med mysfaktorn i ett års tid. Dock känner jag mig lite splittrad med hur jag vill ha det. Jag vet i alla fall så mycket som att sänggaveln skall göras om så fort jag kan bestämma mig för vilken stil jag ska satsa på. Så tills jag får ett tecken...här kommer lite inspirerande sovrumsbilder.

Lappat?

Svulstigt?


Exotiskt?

Mönstrat?

Filt?

Bilderna kommer från www.livingetc.com