Så, då har våran älskade lilla knodd äntligen kommit till världen. Det blev en liten flicka, Elly, och hon har nu hunnit bli sex veckor gammal. Detta har givetvis medfört att fokus har flyttats från inredning till blöjbyten, rapar, skrik och en himla massa mys. Det har alltså inte funnits så mycket tid över till att vare sig uppdatera denna sida eller ens tänka på hemmet (jag tackar min älskade sambo för att vi inte bott i en svinstia denna tid), men nu börjar det så sakteliga dra i inredningstarmen igen. Så många inlägg kommer förmodligen inte att publiceras såhär i sommar- och semestertider men jag lovar att bättra mig närmare hösten. Tills dess har jag lite lampprojekt på gång som jag hoppas kunna dela med mig av så småningom.
Ha en fortsatt skön sommar!
2008-07-21
Paus.
2008-06-05
Barnlampa.
Då det inte verkar som att det vill komma någon knodd riktigt än har jag varit tvungen att sätta händerna i lite andra projekt (helt enkelt för att inte gå här hemma i värmen och bli galen). Eftersom jag har en gammal lampa stående som jag inte riktigt har vetat vad jag ska göra med kom jag på idén att göra om den till en barnlampa. Så jag åkte och köpte servetter med Mairos motiv Busungar och sen har jag suttit i två dagar och klippt och klistrat. Verkligen superenkelt (om än lite pill)!
Före.

Efter.
2008-05-30
Vacker men dyr textil.

Foto: www.romofabrics.com
2008-05-22
Fönster utan blommor.
1. Gammalt glas i olika kulörer, vackert när ljuset silar genom glaset. Ju fler glas desto vackrare. Och se till att gruppera!
Bild från svärmors fönster. Tjusigt! Foto: Johan Olsson
2. På vintern kan det vara riktigt snyggt att samla ett gäng antika ljusstakar och ställa i fönstret. Samma sak gäller här; ju fler desto bättre eller har man bara några stycken, se till att gruppera dem i en del av fönstret istället för att sprida ut dem.
3. Har man turen att bo i en sekelskifteslägenhet med djupa fönsternischer så varför inte lägga dit ett gäng av favoritkuddarna och använda fönstret som sittplats. Kan ju vara alldeles supermysigt att sitta där och läsa, eller kanske har man en magnifik utsikt att njuta av.
Själv letar jag för tillfället efter en större skulptur att ställa i sovrumsfönstret, dock har jag inte hittat någonting jag tycker passar ännu. Egentligen vet jag inte riktig vad det är jag letar efter, men när jag ser det så brukar poletten trilla ned.
2008-05-16
Fornasetti
Under den senaste tiden har man sett mycket i av Piero Fornasettis design i inredningstidningarna. Efter det att Cole and Son gjorde en tapetkollektion av hans gamla mönster har hans design kunnat ånjutas och återupplevas av gemene man.

Tapeter från Cole and Son. Foto: http://www.cole-and-son.com/

Bild från Fornasettis showroom i Milano. Foto: http://www.fornasetti.com/

Via Fornasettis hemsida kan man idag köpa många av hans vintageobjekt. Priset är dock inte utsatt men jag gissar att det kostar mer än min plånbok klarar av. Foto: http://www.fornasettti.com/
2008-05-15
Mera mönstrat.
Skippa fondtapeten nästa gång du ska tapetsera. Det tänker i alla fall jag göra. Fondväggen har hängt med ett bra tag nu och är ett alldeles ypperligt sätt att förändra ett rums karaktär på ett relativt enkelt och snabbt sätt. Men även denna trend har ett slut. Jag skulle gärna se att fler vågar sätta fondtapeten på alla väggarna! Tyvärr ligger projekt omtapetsering av vardagsrum en bit in i framtiden för våran del (även om jag velat göra om sedan dag ett, eftersom målaren lyckades vända tapeten uppochned....en smärre katastrof! Men efter mycket tårar och tandagnistlan har jag (nästan) vant mig vid detta faktum). Men vid nästa omtapetsering skall mönstret sitta på alla väggar, jag lovar. Jag har en viss förkärlek för de engelska tapetmärkena och här är två mönster som jag tycker om väldigt mycket och gärna skulle kunna få pryda väggarna hemma i vårt vardagsrum. 
Tapet Marais från Mimou. Foto: www.mimou.com

Tapet Marenka från Romo. Foto: www.romofabrics.com
