2010-08-26

Af Swedalas bedårande sängkläder.

Idag sprang jag på det finaste av fina sängkläder jag sett på länge. Af Swedala heter det Boråsbaserade företaget som verkligen har lyckats med deras första kollektion. Herregud vad jag vill ha! NU!




2010-08-22

Åter i vardagen.


Då var helgen snart över. Det innebär att nu börjar vardagen på allvar. Elly har skolats in på nytt dagis och imorgon blir hennes första "riktiga" dag. Det blir även för första gången vi får känna på hur det kommer att gå att bo 2 mil utanför stan; vara tvungen att pendla samtidigt som vi har dagistider att passa. Är det detta som kallas för vardagspusslet?

Hur som haver, hösten blir i vanlig ordning fullspäckad. Vi försöker få till en kräftskiva här hemma till helgen (då det är den enda helgen vi kan på väldigt länge) och vi hoppas givetvis att många kan komma. Jag ser fram emot att få pynta trädgården med ljus och girlanger (det är det bästa med hösten, att det blir mörkt så man får tända ljus...allt blir så mycket mysigare då).

Jag har i alla fall fått mycket uträttat under veckan. Ellys rum är färdigtapetserat (utlovar bilder så fort det är helt klart) och sovrummet börjar sakta men säkert ta form. Idag har jag skruvat upp gardinstänger och hängt gardin i sovrummet (även här kommer bilder när allt är på plats).

Nu väntar jag bara på min lediga dag på torsdag. Då ska det shoppas gardiner, pynt, mys mm. Ååå, så skönt det ska bli att få lätta på plånboken;)
En liten förhandstitt från sovrummet.

2010-08-21

Soul of Himla

Jag har gått och förälskad mig i Himlas serie Soul of Himla. Kan helt enkelt inte sluta tänka på de vackra linnetygerna i perfekta färgkombinationer. Det är Ha-begär så det skriker om det!



2010-08-19

Manuel Canovas vackra Tolies.

Jag har alltid gillat Toilé de Jouy-mönster men aldrig haft någon plats där jag tyckt att det passat in. Men nu äntligen ska de fantasifulla mönstrena få pryda även mitt hem. Manuel Canovas har kommit med en ny kollektion fantastiska Toiles i underbara färger. Så fort jag kommer till projekt hallen skall den prydas med nedanstående. Tapeten kommer jag bara att sätta på en liten kortvägg och sedan skall jag komplettera med kuddar i samma tyg till pinnsoffan i hallen samt blir det en liten hissgardin till fönstret precis ovan hallen på övervåningen. Åh, längtar tills allt är på plats.


2010-08-18

Factory 20.

Jag fick via House Doctors blogg nys om detta fantastiska design-och konstkollektiv som kallar sig Factory20. Då bilderna och deras möbler är så otroligt häftiga måste även jag dela med mig av denna lilla pärla (synd bara att de befinner sig i USA). Det passar verkligen in i vintage- och industirlooken som är så inne för tillfället. Så vill man få lite inspiration så finns här MASSOR!




2010-08-16

Ellys rum

Så, jag har mjukstartat lite på jobbet efter semestern. Jobbade i förra veckan och nu är jag ledig igen. Elly skolas in på nytt dagis och jag hoppas att hinna tapetsera hennes rum under de timmarna hon är borta. Idag har jag hunnit börja och riva tapet, så en vägg är nu redo att tapetseras. Jag har velat fram och tillbaka på vilken tapet jag ska välja till barnrummet. Mina olika förslag har varit:





  • Midbecs kollektion Belle Rose. Älskar de starka färgerna.

Slutligen blev det dock fyra olika tapeter ur Boråstapeters kollektion Bohemé, en småprickig tapet i en mjuk färgskala. Jag ska sätta en färg på vardera vägg. Bilder på resultatet kommer så fort jag är klar.



2010-08-15

Li Edelkoort ad.10 kollektion

Jag gillar verkligen Alcros senaste kollektion kulörer framtagna av trendanalytikern Li Edelkoort. Den dova färgskalan som domineras av mörka neutrala färgnyanser, mycket i grå-blått. Det känns så rätt och som en härlig kontrast till allt det ljusa och nordiskt vita. Äntligen är Cappucino och Latte-färgernas tid förbi!