2009-03-09

Wabi-Sabi

En av de nyare inredningstrenderna som kommit är den österländska livstilsfilosofin wabi-sabi. Gammalt, ärvt, slitet, gulnat,asymmetriskt. Fokusera på det ofullkomliga och du är rätt ute. Inte överbelamrat men inte heller skinande rent, med andra ord varken bohemiskt eller modernt skandinaviskt. Kanske någonstans mittemellan.

Egentligen gillar jag inte att sätta mitt hem i ett fack. Det skapar sådana begränsningar. Min filosofi är att inreda med sådant jag tycker om och jag gillar saker från en mängd olika stilar. Framförallt gillar jag att blanda gammalt med nytt, svulstigt med stramt etc. Skulle jag sätta en etikett på mitt hem skulle det bli eklektiskt. Det känns som om en bred benämning. Men jag gillar wabi-sabi tänket, speciellt i dessa miljömedvetna tider. Mitt vardagsrumsbord får nog säga vara högst wabi-sabi; ett träbord (inköpt på Indiska för en herrans massa år sedan, övertaget från svärmor och svärfar)som spruckit och har mängder av ringar från kaffekoppen. Ju mer det slits desto mer tycker jag om det.

Skulle du dock vilja lära dig mer i ämnet och kanske inreda ditt hem efter wabi-sabi filosofin ordnar Sköna Hem kurser i ämnet.




Foton: www.skonahem.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar